VÄLKOMMEN TILL PONDOROSA

När jag blivit varm i kläderna är min förhoppning att ni här ska kunna läsa om mina westernäventyr i de djupa värmlandsskogarna.
Ni ska också kunna ta del av vad som händer med mig och mina djur.
Ibland kanske det slinker in nåt recept på god mat.
Rapporter från resor, träningar och tävlingar kommer det också att bli.

söndag 21 juni 2009

Ingen kuse nu heller....

Idag har jag, Suzanne och Ronja varit på äventyr igen. Startade från Gumhöjden strax efter 7 i morse, med siktet inställt på Gävle. Humöret var på topp och solen sken. När vi kommit förbi Borlänge sög det i kaffe och röktarmen så det blev en liten fikapaus. Nu gick det som smör ända tills vi kom fram till Valbo köpcenter. Där blev det lite felkörning men efter lite rådgivning från Åke (han vi skulle till och kolla på häst) kom vi fram utan bekymmer. När Åke kom med Newton så fick vi se en riktigt vacker arab, lite rund om magen bara. Han ställde honom på stallgången så att jag fick borsta och pyssla lite. Han var jättemysig. Tog ut honom i en liten hage där Åke longerade honom lite. Så var det dax att sadla. Det var ingen lek.. Jag visste att han hade "lite" sadelgjordstvång, men det var inte så lite inte. Han trampade rund som en annan kuttaperka, reste sig på bakbenen och for runt. Inte alls kul. Nå väl jag kom väl upp på han tillslut. Skrittade iväg en bit bortåt vägen utan några konstigheter. När jag kom tillbaka till stallet red jag lite i hagen. Han var ganska stel och gick högt med huvudet. Nu red jag honom på sidepull så det var inte så lätt att få någon eftergift men något skulle jag allt ha velat ha. Jag bestämde mig ganska snart för att detta var inte någon häst för mig. Vill ha en häst som jag kan sadla och bara rida iväg med utan en massa krumbukter. Vi tackade för oss och började vår resa hemåt. Vi kom inte längre än till köpcentrat i Valbo. De hade Hööks där. Jag köpte två uppbindningsringar, en sten himalayasalt och ett tuggben till Vigge. Suzanne köpte sig två snygga T-shirts, en saltsten och Nylanders hästcreme. Efter varsin caffelatte och paj med vaniljsås körde vi nonstop till Fredriksberg där vi stannade för att tanka och röka. Vi var hemma tillbaka vid 18-tiden. Trötta och lite besvikna men ändå nöjda. Vi hade ju fått komma till Hööks. Ska bli skönt när det öppnar i Karlstad.
Väl hemma var det bara att sätta sig i bilen igen och köra till Hagfors och handla mat. Det fick bli köttfärssås och makaroner. Orkade inte med något avancerat.
På tisdag ska jag åka till V. Skymnäs och kolla på ett litet varmblodssto. Tänk om det är så att kusen finns nästan i grannstugan.
I morgon ska jag åka till Karlstad och hälsa på Therese. Hon ligger inne pånjurmedicin. Har en kraftig njurbäckeninflammation. Hon har fått dropp och får nu antibiotika intravenöst. Hon har sån otur min lilla piga. Hennes njurvärden är inte så bra så de vill ha henne kvar i alla fall fram tills på tisdag.
Nu ska jag slappa framför dumburken en stund innan det blir kvällen. Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar